المساهمات : 95 تاريخ التسجيل : 13/12/2008 العمر : 30
موضوع: بعض أسباب غرق السفن الخميس يناير 08, 2009 2:26 pm
اسعد الله اوقاتكم بكل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعض أسباب غرق السفن
المركب ممكن تغرق بطريقتين : الأول: إنها تغرق بطريقة عمودية....يعنى من غير ما تنقلب و ده من اسبابه: 1- دخول المياه داخل السفينة بعد إصطدامها بسفينة أخرى أو بجبل جليدى مثلا بعد الإصطدام المياه التى تدخل السفينة تؤدى إلى زيادة وزنها weight عن قوة دفع المياهBouyancy و بالتالى بتغرق زى ما حصل مع تايتانيك....تايتانيك ما إتقلبتش هيا صحيح مالت كتير بس ما إتقلبتش 180 درجة
2- دخول المياه داخل السفينة بسبب فتحة فى خزان tank متهالك بيكون سبب دخول مياه إن فيه عنبر او تانك قديم مليئ بالصدى بينهار و يسمح بدخول المياه
3- المياه الناتجة عن عملية الإطفاء عادة ما بيكونش الحريق هوا السبب المباشر لعملية الغرق...بالعكس ممكن المركب تتحرق عن آخرها و برضه تفضل عايمة (إلا لو كانت خشب). لو مياه الإطفاء زادت عن حدها و كانت المياه دى متوزعة بإنتظام على جانبى السفينة...يبقى المركب ممكن تغرق
4- فقد المحرك الرئيسى أحيانا ممكن يكون ده سبب من اسباب غرق المركب بطريقة غير مباشرة لأن المركب من غير المحرك بتبقى من غير أى تحكم و الموج يوديها و يجيبها زى ما هو عايز...و بالتالى ممكن تخبط فى حاجة و تغرق.
5- إنهيار جسم السفينة جسم السفينة ممكن ينهار نتيجة سؤ تحميل البضاعة أو نتيجة تهالك جسم السفينة أو نتيجة دخول المياه و زيادة الأحمال على جسم المركب
ثانيا: إنقلاب المركب... و ده بيحصل عادة نتيجة فقد فى إتزان المركب أو بسبب موجة عالية قوية (بالنسبة للمراكب الصغيرة) نتيجة: 1-دخول المياه داخل السفينة بعد إصطدامها بسفينة أخرى أو بجبل جليدى مثلا لو المياه إتجمعت فى ناحية واحدة...يبقى ممكن المركب تفقد إتزانها
2- دخول المياه داخل السفينة بسبب فتحة فى خزان tank متهالك نفس الكلام برضه...لو المياه إتجمعت فى ناحية واحدة...يبقى ممكن المركب تفقد إتزانها
3- المياه الناتجة عن عملية الإطفاء: و دى الحالة المشهورة خاصة فى سفن الركاب..لأنها ما بيكونش فيها فراغ يسمح بتوزيع المياه بإنتظام على جانبى السفينة...فتبفقد إتزانها
4- إنتقال البضاعة من جانب لآخر Shifting of cargo لو البضاعة إنتقلت من جانب لآخر نتيجة عدم إحكام ربطها ممكن ده يخل بإتزان السفينة لدرجة إنه ممكن يقلبها (بالإشتراك مع الأمواج)
5- إنتقال جميع الركاب من جانب لآخر فى نفس الوقت فى سفن الركاب لو إنتقل جميع الركاب فى نفس الوقت إلى الجانب الآخر...فده بيسبب عزم moment قد يؤدى إلى إنقلاب السفينة و دى بتحصل عادة لما يكون فيه حادثة أصلا و تبدأ السفينة تميل من ناحية معينة....فالركاب من خوفهم بيجروا كلهم للجانب الآخر..فبتكون النتيجة إن المركب تنقلب من الناحية اللى جروا عليها
6- عنبر بضاعة مفتوح نتيجة عدم إحكام غلقه حصل بالفعل إن فيه مراكب غرقت بسبب إن غطاء فتحة العنبر hatch cover كان غير محكم الغلق فبالتالى فى وقت العاصفة إنفتح و أدى إلى دخول المياه إلى العنبر و إلى إنقلاب السفينة